До Г-н Бойко Борисов
Кмет на Столична община
ПИТАНЕ
от Вили Лилков – общински съветник от ДСБ
Относно: Наложителна промяна на организацията с пътни знаци на
платеното паркиране в Синята зона в столицата
УВАЖАЕМИ Г-Н БОРИСОВ,
Настоящото питане е свързано с абсурдния характер на организацията на платеното паркиране по голяма част от улиците и булевардите на столицата, особено като се вземе предвид мащаба на нейното прилагане. Платеното паркиране в София е организирано по еднотипна схема с използването на пътни знаци В27 и В28 в комбинация с няколко допълнителни табели. Със знаците се забранява паркирането или съответно престоя и паркирането, а с допълнителните табели се ограничава действието на тези знаци през определени дни от седмицата и определени часове от деня. Най-често се използва комбинация от забранителен знак с допълнителни табели, която изглежда по следния начин:
1. Знакът забранява паркирането;
2. Допълнителна табела указва, че забраната се отнася за времето от 7,30 до 21,30 (за всички дни от седмицата) и при неспазване на забраната нарушителят ще бъде отстранен принудително (с “паяк”);
3. Допълнителна табела (която обединява 3 табели) указва, че в работни дни, от 8,30 до 18,30, участъкът от улицата до следващото кръстовище е “синя зона” (???), в която е разрешено паркирането с талони до 2 часа;
4. Допълнителна табела, която трябва да се разбира, че указва, че при нарушаване на правилата за паркиране в така наречената “синя зона” (плащане с талон за паркиране с продължителност до 2 часа), автомобилът ще бъде блокиран със скоба, поставена на предното ляво колело.
При това положение, в така сигнализирания участък от пътя се установяват три режима на организация на паркирането, обяснени в следващата таблица:
От таблицата се вижда абсурдния характер на тази организация, защото:
- Много от изображенията, използвани в допълнителните табели, не са дефинирани в Наредба №18 или ППЗДвП.
- Дните, в които е разрешено платеното паркиране (работните дни), са указани с текст, а не със съответния символ от Наредба №18 и по този начин паркирането става неясно за част от участниците в движението (чужденците).
- Независимо, че в допълнителната табела има надпис “СИНЯ ЗОНА”, това не е зонова организация на паркирането и т.н. Зоната не е част от улица или булевард.
- Освен това, защо автомобилите, когато са закопчани със скоби при неплащане на таксата за паркиране, ще бъдат вдигани с автомобил-паяк, след като са паркирани на място определено по принцип за паркиране и не пречат на движението?
- Допълнителна табела за поставяне на скоба при неплащане на такса за паркиране не е нужна, защото за това има текст в закона.
Неясно защо:
- през почивните дни тотално се забранявя паркирането в интервала от 7,30 до 21,30 часа?
- в работните дни е забранено паркирането в интервалите от време от 7,30 до 8,30 часа и от 18,30 до 21,30?
Смятам, че трябва да се преразгледа направената с пътни знаци организация на паркирането, след което ще се постигне голяма икономия на знаци и стълбчета, опростяване в организацията на движението и улесняване на участниците в движението. Освен това най-напред трябва да се изясни на какви принципи се подчинява организацията на платеното паркиране, след което да се приеме конкретен подход за реализирането им. Засега принципът е: колкото повече пари, толкова по-добре, а всъщност това не трябва да е така.
От изложеното по-горе възникват няколко въпроса, отговор на които желая да получа в писмена форма на редовно заседание на СОС:
1. Защо се използват допълнителни табели с изображения, които не са дефинирани в Наредба №18 или ППЗДвП?
2. Защо в почивните дни тотално се забранявя паркирането в интервала от 7,30 до 21,30 часа?
3. Защо е забранено паркирането в интервалите от време от 7,30 до 8,30 часа и от 18,30 до 21,30 часа в работните дни?
4. Защо “паяците” вдигат автомобилите, на които водачите не са платили такса след поставянето на скоби?
5. Какво ще предприемете, за да се избегне абсурдната ситуация, наложена с тази организация на паркирането?
С уважение
Вили Лилков
новини | лица | документи | дискусии | избори | връзки | за нас | блог | архив
Filed under: blog, лица, новини, политика, news, people, politics | Tagged: bulgaria, dsb, dsb triaditza, бойко борисов, българия, вили лилков, градски транспорт, дсб, дсб триадица, общинска политика, общински съветници, организация на движението, питане, питане от вили лилков, пътни знаци, mydsb, синя зона, софия, центъра на софия, sofia, vili lilkov |
[…] обхвата на режим за кратковременно платено паркиране „Синя зона”. Докл. Велизар […]
“Загадката на цените в столичния транспорт”
от доц. Вили Лилков, общински съветник
в днешния брой на в. “Дневник”:
http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=481288
[…] Питане вх. № 93-01-3133/07.04.2008 г. от г-н Вили Лилков – общински съветник, относно […]
[…] Питане вх. № 93-01-3133/07.04.2008 г. от г-н Вили Лилков – общински съветник, относно […]
[…] Питане вх. № 93-01-3133/07.04.2008 г. от г-н Вили Лилков – общински съветник, относно […]
. Референдум. Обаче със срок за провеждане, примерно 3 месеца, не по-късно. Ако до тогава общината не организира почтен референдум с хората /чиито резултат е почти ясен – закриването на синята зона и ликвидацията на Паркинги и Гаражи ЕАД/, да се направи следното.
1. Да се учреди ново общинско дружество на мястото на Паркинги и Гаражи ЕАД с единствена стопанска цел изграждане на безплатни подземни и надземни паркинги в централната градска част. А не както е досега събиране на глоби, тормоз на столичани и непрозрачно усвояване на средства за неясни цели.
2. Пълна ревизия и публично достояние на резултатите от одита на Паркинги и Гаражи ЕАД.
3. Забрана за разчертаването и превръщането в паркинги на улици, площади, междублокови пространства и паркове в полза на когото и да било. Тези терени са на всички ни, не може някой да печели от тях, ние ги поддържаме с данъците си и няма да плащаме два пъти за тях.
4. Връщане на функциите по контрол на движението в КАТ, единствената държавна институция овластена да контролира и глобява нарушители. Паркинги и Гаражи ЕАД нямат това право, никога не са го имали и безчинствата и самоуправството по улиците им взеха застрашителни размери.
5. Премахване на всички знаци на Паркинги и Гаражи ЕАД , като нелегитимни и липсващи в Закона за движение по пътищата и Правилника за прилагането му, претопяването им и превръщането им в мантинели с цел подобряване на организацията на движението.
6.Търсене на съдебна отговорност от управителя на Паркинги и Гаражи ЕАД , Николай Александров за особено опасни действия на самоуправство, насочени срещу жителите на гр. София.
7. Напълно безплатно паркиране на живущите в центъра по места, каакто и инвалидите и премахване на служебните абонаменти, създаващи дискриминация и ограничаващи конституционното право на гражданите и жителите на града за свободно придвижване. В случай на отказ но общината да проведе референдум да се предприемат стъпки от нарочно създадено гражданско сдружение за сдобиване със обезпечителна мярка, въз основа на отмяна на синята зона и пристъпване към принудително отстраняване от гражданско сдружение на всички символи и знаци, свързани с Паркинги и Гаражи ЕАД и ограничаващи правото на свободно придвижване на гражданите.
УРААААААААААААААА……………………………….. Днес 16.04.2009 г.УВОЛНИХА НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ – ЩЕ СЛЕДВАТ ДЕЙСТВИЯ НА ПРОКУРАТУРАТА СРЕЩУ НЕГО. УРАААААААА………………….
[…] СИНЯ ЗОНА […]
В публичното пространство съществува огромно неразбиране какви функции изпълнява в София т.нар. „синя зона”: Сигурно ще се намерят и „фенове” на този режим, които справедливо ще кажат вероятно, че това премахна колите от тротоарите и централните улиците станаха по-проходими. По-заинтересованите служители от общината обикновено сърцераздирателно разказват историята за благодарните жители на отделни столични райони, които с въвеждането на „синята зона” ежедневно им благодарят за постигнатото еко-равновесие или нещо такова…
Живеещите в центъра наивно задават въпроса защо трябва да плащат, за да си паркират колите пред дома си, за което обикновено от общината ги успокояват, че тази несправедливост ще бъде премахната в най-скоро време, като постепенно се разшири „зоната” в целия град. На въпросите на живеещите в кварталите на София как да се придвижват в града при толкова нередовен, нечист и неориентиран градски транспорт (обслужващ интересите на маршрутките), обикновено им се отговаря да ползват метрото. Ама това, че метрото обслужва една сравнително малка част от жителите не е страшно, защото някога ще бъде пуснат и нов, почти успореден (?!) лъч на метрото, който едва ли ще повиши съществено ползвателите му.
Когато се говори за “синята зона” в София обаче трябва Столична община да отговори преди това на следните въпроси:
1. Какви приходи от дейността ОТЧИТА т.нар. синя зона”? В годишния финансов отчет на дружеството „Център за градска мобилност” ЕООД е посочено, че за цялата 2009 г. са реализирани „Приходи синя зона” в размер на 5 893 000 лв. Не е трудно да пресметне, че за работните 253 дни през 2009 г, това прави по около 23 230 лв. на ден. При официално 10 хил. места за паркиране в „синята зона”, това означава, че от всяко едно парко-място е било заето следно по 2 часа на ден?!! Да напомним, че „синята зона” работи неуморно по около 10 часа всеки работен ден.
2. Колко приходи ОТЧИТАТ т.нар „паяци”? Пак на същото място е посочен годишен приход от 135 000 лв., които прави по 533 лв. на ден от всички работещи в София „паяци”. От дружеството твърдят, че в момента се събират по 20 лева от нарушител, което означава, че през 2009 г. в София всички паяци са „репатрирали” общо по 27 автомобила на ден, което се пада по около 3 автомобила на всеки от 10-те „паяк”-а?! Не ви ли се струва малко неизгодно за работа при 8 часов работен ден?
3. Къде отиват приходите от тази дейност? Прави впечатление, че разходите за външни услуги нарастват доста по-бързо (2.6 пъти) в сравнение с нарастването на приходите на дружеството (2.2 пъти) за периода 2009/2008 г. В дружеството „Център за градска мобилност” ЕООД бяха обединени през 2009 г. няколко дейности – обществен градски транспорт, реклама, ремонти, управление, паркинги, синя зона и други. Всичко това означава, че с голяма част от реализираните приходи от синята зона вместо да се инвестира в създаването на паркинги, на практика се субсидират губещи дейности на общината, в т.ч и транспортна дейност..
4. Какви заплати се разпределят в дружеството? Разходите за заплати и осигуровки на персонала през 2009 г. са нараснали двойно в сравнение с 2008 г. и достигат малко повече от 15 млн. лв. , което за заетите 971 души означава едно достойно средномесечно възнаграждение в размер на 1309 лв. Обявената средна брутна месечна работна заплата е в размер на 855 лв. Разбира се, че при средните числа човек не трябва да остава с погрешно впечатление, че това е възнаграждението и на онези неуморни служители на дружеството, които събират по средно 2 такси на ден от всяко парко-място в синята зона.
5. Колко са месечните цени за паркиране в другите столици по света? Според класация на консултантската агенция Colliers International по ДОСЕГАШНАТА месечна цена за паркинг София заема 13-о място в Европа по месечни цени за паркиране и е в топ 50 в света, преди столиците на Испания и Германия и се нарежда след Прага, Атина и Будапеща. Вероятно, ако при тази класация се отчетат и съпоставят цените за паркиране според доходите на населението, със сигурност София ще скочи гордо в 10-ката на света! А след предстоящото двойно скачане на таксата – вероятно ще се борим за тройката, и то в света!
Всичко това задължава и кмета на София, и нейните заместници, и общинските съветници, когато предлагат двойно увеличение на таксите за паркиране в синята зона на София, да намерят приемлив отговор и на следните въпроси:
– заплащат ли тези господа такса за паркиране в „синята зона” когато ходят на работа в общината или си имат „служебен паркинг” и „служебни карти”?
– колко парко-места бяха създадени в центъра и/или широкия център от събраните пари от „синята зона”, в които на една справедлива пазарна цена да можеш да оставиш колата си, когато се опитваш да живееш, посетиш, работиш или инвестираш в икономиката на този град?
– в годината на голямата икономическа криза ли трябва да се вдигат двойно таксите за паркиране в София?
Защото 2011 г. е година на местни избори и всеки гражданин на София, преди да направи своя избор за кого да гласува, ще иска отговор и на тези въпроси. И ако и след това гласува за същия кмет и за същите тези общински съветници, нека да се сърди на себе си за това в какъв град живее, какъв транспорт има в София, съответно и какви цени плаща за паркиране.