Питане от Христо Ангеличин: Метрото


 

До Г-н Бойко Борисов
Кмет на Столична община

 

ПИТАНЕ
от Христо Ангеличин – общински съветник от ДСБ

Относно: Строителството на първи и втори метродиаметър

УВАЖАЕМИ Г-Н БОРИСОВ,

Строителството на първия метродиаметър от „Обеля“ до „Младост 1“ е от важно значение за транспортното обезпечаване на участъка, както многократно е подчертавано от Столичната община. В доклада на Сметната палата от октомври тази година, заради двугодишното закъснение в сроковете изпълнителят на строителството на участъка от стадион „Юнак“ до метростанция „Сердика“ „Тайсей корпорейшън“, е глобен с над пет милиона лева. През лятото на тази година стана известно, че първият тунел от участъка вече е почти готов и трябва само да бъде свързан с вече построеното трасе. В разпространеното от пресцентъра на Столична община съобщение от 31 юли тази година се посочва, че, заради свързването на трасетата, от 2 до 31 август на кръстовището на булевардите „Тодор Александров“ и „Дондуков“ ще бъде монтиран кулокран. Видно за софиянци е, че две подемни съоръжения стоят на центъра на София вече четвърти месец. Освен това в публичното пространство вече се говори за проблеми при връзването на новия и стария участъци от първия метродиаметър. И самият изпълнителен директор на „Метрополитен“ АД Стоян Братоев заяви през миналата седмица пред ежедневник, че в района на ЦУМ има наличие на подвижни пясъци и подземни води. До момента бяха известни много версии за закъснението на строителството на метрото, главно поради вина на японската компания. Информацията за подпочвени води, комбинирани с подвижни пясъци излезе през тази седмица. Факт е и продължаващата вече четвърти месец работа в участъка, което говори за проблеми при строителните дейности.

Междувременно от публикувана в регистъра на обществените поръчки обява на „Метрополитен“ АД стана известно, че декларираното намерение за пускането на втори, отделен участък от първия метродиаметър е напълно валидно. Процедурата „договаряне с покана“, обявена от „Метрополитен“ АД, включва изграждането на обръщателно съоръжение по бул. „Драган Цанков“ след метростанцията при ст. „Юнак“, което означава, че дружеството има намерение да пусне участъка от „Младост 1“ до стадиона, който да функционира самостоятелно. Едва ли е необходимо да се прави паралел между сега съществуващите транспортно-комуникационни връзки при метростанция „Сердика“ и бъдещите при стадион „Юнак“, за да стане ясно, че единственото, което ще се случи на пътуващите от „Младост 1“ до бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ е да влязат в едно почти постоянно задръстване, което се формира ежедневно по булеварда. Пускането на участъка „на всяка цена“ едва ли ще реши транспортните проблеми на район „Младост“ във вида, който винаги е деклариран от Столичната община – метрото да е гръбнакът на градския транспорт.

Прави ми впечатление, че пуснатата от общинското дружество обществена поръчка е втората за една година, която се позовава на клаузи от Закона за обществени поръчки, позволяващи договаряне с покани до конкретни изпълнители. Първата такава, регистрирана в Агенцията за обществени поръчки е за доставката на три метровлака от руската компания „Метровагонмаш“ от 29 октомври миналата година с мотив, че доставката на тези влакове е наложителна, тъй като евентуалната смяна на тима на метросъставите ще доведе до технически затруднения при експлоатацията. Изтъкнатите причини за обявената ограничена процедура не може да са от съществено значение, без да са ясни параметрите на останалите компании, произвеждащи метровлакове. Освен това още през лятото стана известно, че последните доставени метровлакове от „Метровагонмаш“ в столичното метро не са снабдени с необходимите съоръжения за по-добро вентилиране на пътническите салони през горещите дни, когато и под земята температурата е висока.

От първи септември в Столичната община е в сила нова Наредба за превоз на пътниците и условия за пътуване с масовия градски транспорт на територията на Столична община. С нея беше въведено пътуването с електронни документи в трамвайния и тролейбусния транспорт. Два месеца след влизането на променената наредба в сила се оказа, че интересът към електронните карти за пътуване е почти нулев, предвид това, че са издадени малко над 2000 превозни документа. Алтернативата да си вземеш електронна карта със заредени 5 или 10 пътувания и да я използваш само в трамваи и тролейбуси не е намерила желаещи, които да я ползват поради ограничеността й. В същото време, противно на всички правила на организацията на транспортното обслужване на населението, в София функционират две системи за издаване на превозни документи, които работят с два вида електронни документи за пътуване. От едната страна е „СКГТ-София“ ЕООД, които издават електронни карти за пътуване с трамваи и тролейбуси, а от другата е „Метрополитен“ ЕАД, което издава електронни карти със зареден брой пътувания за метрото. Единствената пряка връзка между картите за пътуване в наземния и подземния транспорт е абонаментната карта за цялата градска мрежа, която важи и за метрото. Според нормалните правила на пазара би следвало при разширяването на капацитета на една услуга да се увеличи търсенето й, така че ако сега съществуващите два вида електронни карти могат да се използват и над, и под земята, ще се увеличи търсенето им.

Във връзка с това отправям към Вас следните въпроси:

  1. Има ли обективни причини за забавянето на строителството на първия метродиаметър в участъка при ЦУМ и връзката на новото трасе със сегадействащото, освен закъснението от страна на „Тайсей корпорейшън“? Правена ли е пълна инженерна геодезия на новостроящия се участък от първи метродиаметър, както и на предвиденото за строителство второ трасе на метрото? Какви са предвидените промени в движението на столицата свързани със строителство на втори метродиаметър?
  2. Каква е причината за съществуването на две системи за електронно таксуване на пътниците в метрото и в наземния транспорт?

Отговорът желая да получа в писмена форма на заседание на СОС.

С уважение

Христо Ангеличин

 

 



новини | лица | документи | дискусии | избори | връзки | за нас | блог | архив

ДСБ Триадица

One Response

  1. […] Питане вх. №93-01-4346/25.11.2008 г. от г-н Христо Ангеличин – общински съветник, относно […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: